​​​​#10 Tips Voor Succesvolle Social Media Marketing! (2020)

  • Home
  • /
  • #10 Tips Voor Succesvolle Social Media Marketing! (2020)
social media marketing tips

Het is inmiddels 2019.

Elk bedrijf moet actief zijn op het internet om te kunnen blijven bestaan.

Zijn bedrijven dit nog niet?

Dan zijn dit hele grote kansen voor je.

Leer in dit artikel wat de 10 beste tips voor succesvolle social media marketing zijn.

Ga direct aan de slag en gebruik het als verdienmodel!

Voor grote en kleine bedrijven is het super belangrijk om actief te zijn op social media en digitale marketing.

Om het bereik nog groter te maken is het van belang om ook bezig te zijn met e-mail marketing.

Hoe doe je dat met succes?

Hier geef ik je 10 praktische tips en tricks.

De #10 Social Media Marketing Tips

Tip #1 – Het Plan

Als je social media goed in wil zetten, is het belangrijk dat je een goede strategie ontwikkeld.

Met de tips die ik je ga geven kun je een eigen strategie ontwikkelen dat super effectief is.

Het is een geweldige strategie, maar je moet hem zelf ontwikkelen.

Zet Social Media Doelen

Focus je niet alleen op likes, tweets etc.

Het is belangrijk dat je je focus verplaatst naar het genereren van leads, conversies en referenties naar je website.

Gebruik het SMART model om zo specifieke doelen te kunnen stellen.

Maak Een Analyse

Bekijk wie er allemaal al geconnect zijn op je socials, welk netwerk zij gebruiken en hoe je zelf social media gebruikt tegenover je concurrenten.

Schrijf alles op om zo een goed mogelijke analyse te maken.

Maak Een Nieuw Account

Je hebt nu besloten welk social media platforms het beste zijn voor jouw bedrijf.

Maak nu een nieuwe accounts op deze social media platforms.

Zorg dat je hier content plaatst dat volledig overeenkomt met je doelen en je doelgroep.

Het moet relevant zijn!

Zoek Inspiratie

Kijk naar je concurrenten.

Welke content maken zij en blijven zij maken?

Dat ze het herhalen betekent vaak dat het goede content is, waar ze veel interactie op krijgen.

Op deze manier krijg je inzichten in wat je potentiële klanten willen hebben om zo de bestaande content te verbeteren en aan te passen om de concurrentie te verslaan.

Kijk ook eens naar grote bedrijven in jouw vakgebied.

Wat doen zij, wat voor beslissingen maken zij, wat voor tactieken gebruiken zij?

Integreer dit zelf ook en gebruik het voor je marketing.

Maak Een Social Media Kalender

Maak een goede social media content kalender.

In deze kalender ga je precies zetten wanneer je welke advertenties op welk platform moet gaan uploaden.

Dit kan je ook automatiseren met plug-ins. Super handig bij Social Media Marketing.

Test, Evalueer En Pas Je Strategie Aan

De titel zegt het al. Test je plan.

Zorg dat je reëel evalueert en pas je strategie aan door middel van je evaluatie.

Tip #2 – Bepaal Welk Social Media Platform Geschikt Is

Niet elk platform is geschikt voor jouw bedrijf of je doelen.

De volgende lijst geeft je een kijkje in de meest populaire netwerken.

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Snapchat
  • YouTube
  • Pinterest

Zoek een platform uit deze lijst dat jou, je bedrijf en je doelen schikt.

Dan kan 1 platform zijn, maar ook meerdere.

Tip #3 – Ken Je Doelgroep

Vind al de eigenschappen van je doelgroep.

Dit is een van de belangrijkste aspecten van een marktonderzoek.

Zonder deze informatie is het onmogelijk om de aandacht van je gewenste publiek te trekken.

Identificeer de leeftijd, sekse, verblijfplaats, gemiddelde inkomen en andere feiten die belangrijk zijn voor jouw bedrijf.

Een van de beste manieren om een succesvol marktonderzoek uit te voeren is door het maken van een persona. Dit doe je zo:

  • Vind demografische data via social media, onderzoeken, groepen en enquêtes.
  • Analyseer deze data voor trends (gedrag, leeftijd etc.)
  • Gebruik al deze gegevens om de ideale consument te maken. Geef hem/haar een naam, werk en carrière pad. Maak deze persona ook echt.
Social media marketing doelgroep

Tip #4 – Marketing En Verkopen Op Social Media

Marketing op social media is meer dan af en toe een Tweet of Facebook post plaatsen.

Zonder goede strategie, zul je geen optimale resultaten behalen.

Als je content op social media gaat plaatsen, is het belangrijk dat je gebruik maakt van de 80/20 regel (ook bekent als het Pareto Principe).

Dit is 80% van de resultaten op social media of je verkopen is gebaseerd op 20% van de oorzaak (dus wat je werkelijk uitgevoerd hebt).

Om deze reden is 20% van alles wat je post een advertentie.

De rest van de 80% is echt voor je bezoeker of gebruiker.

Goede content of interactie met de consument. Bied waarde aan ze.

Gebruik elk social media kanaal naar behoren.

Ze hebben vaak strenge regels en zullen je ook straffen als je deze overtreed.

Denk aan het blokken van je account.

Tip #5 – Multimedia

Het maakt niet uit op welk platform, maar gebruik zo veel multimedia als je kan.

Het moet wel relevant blijven.

Veel multimedia zorgt voor meer interactie.

Dit wil je absoluut bereiken als je bezig bent met social media marketing!

Dit kunnen dus GIFs, foto’s, video’s, memes en meer zijn.

Tip #6 – Kwaliteit Over Kwantiteit

Het klinkt heel ‘corny’ maar het is super belangrijk.

Kwaliteit over kwantiteit.

Het is altijd heel verleidelijk om je merk of je producten op elk kanaal en op elk netwerk te promoten.

Doe dit niet!

Veel kwantiteit zorgt vaak voor minder kwaliteit.

Als je producten of merken overal verschijnen, ook waar het niet relevant is, kloppen je cijfers ook niet!

Je weet niet welke mensen wel en niet geïnteresseerd zijn etc.

Focus dus op kwaliteit.

Bied echte waarde aan je doelgroep.

Dit is van essentieel belang.

En blijf het Pareto Principe in gedachte houden.

Tip #7 – Werk Met De Juiste Tools

Om tijd en geld te besparen is het heel belangrijk om gebruik te maken van de juiste tools.

Deze tools gaan helpen bij het automatiseren.

Ik kan een hele lijst met tools gaan opnoemen, maar dit zou nergens op slaan.

Ik weet namelijk niet in welke niche je zit en welke producten je bijvoorbeeld verkoopt of wat je strategie is.

Daarom adviseer ik je om tools te zoeken bij wat je nu aan het doen bent of gaat doen.

social media marketing tools

Tip #8 – Wees Actief Op Social Media

Je kan in jouw vakgebied verschillende groepen opzoeken die relevant zijn aan jouw producten of content.

Wees hier actief.

Lees veel reacties, reageer en beantwoord berichten.

Dit kan voor meer publiciteit zorgen.

Het is belangrijk om interactie met je doelgroep te hebben, om zo op de hoogte te blijven van alle nieuwe ontwikkelingen en de huidige vraag.

Tip #9 – Plan

Plan vooruit. Maak alvast content en plan het in.

Dit kan met bijvoorbeeld Facebook Business Manager.

Tip #10 – Wees Geïnspireerd

Zoek succesvolle merken en hun concurrenten.

Kijk wat zij doen en raak geïnspireerd.

Doe direct wat in je opkomt om zo maximale potentie te bereiken.

Social Media Marketing Bureau Starten

Wil je hulp bij social media marketing?

Of wil je een eigen social media marketing bureau starten?

Dit kan heel goed en gemakkelijk.

Je moet alleen even weten waar je moet beginnen en wat de valkuilen zijn.

De beste cursus die je verder kan helpen is de SMMB Masterclass van Boyd Hoek.

Mitchell Weijerman is medeoprichter van Unstoppable Lifestyle BV.

Zij hebben veel ervaring en succes op het gebied van online geld verdienen.

Nieuwsgierig? Check dan even mijn uitgebreide geschreven review hier: SMMB Masterclass review